Thursday, April 22, 2010

Mazda MPV


Mazda MPV (Multi-Purpose Vehicle) er en minivan fremstillet af Mazda. Indført i 1989 som en baghjulstræk model med ekstra valgbar firehjulstræk, blev det erstattet i 2000 med en forhjulstræk kun version. Over 1 million MPV-modeller var blevet produceret siden dens indførelse.


Første generation 1989-1999 (Baghjulstræk)




Den minivan boom af 1980'erne fanget det japanske bilproducenter som en overraskelse. Hver producent havde sin egen reaktion: Toyota var først med en tilpasning af deres midten motor Van, der er baseret på den japanske by-Ace i 1984. Nissan og Mitsubishi hurtigt fulgt trop med konverteringer af last varevogne i 1987. Alle var små og kun tilbudt 4-cylindrede motorer. Dette var også den eneste Mazda MPV generation med en manuel transmission. I modsætning til andre minivans, MPV's parkeringsbremsen var direkte på gulvet ved siden af førersædet og drives ved hånden, når de fleste andre minivans havde parkeringsbremsen i driveren footwell området og drives af venstre fod. Fra 1989 MPV var designet helt fra bunden op som en minivan til det amerikanske marked. Den var baseret på den store baghjulstræk 929's HC. Det ville være kaldet LV platform, og udstyret MPV med en V6 motor og valgfrit fire hjul drev. Dens vælges 4WD system er ikke at forveksle med permanent "alle firehjulstræk" systemer; MPV kan skiftes til 4WD med en switch monteret på kolonnen gearvælgeren. En streg monteret switch også gjort det muligt for føreren at låse center differentiale opsplitningen magt ligeligt mellem for-og bagaksel. Den 4WD kan ansættes og frakobles under flytning. Ligesom den senere Honda Odyssey, figurerede den traditionelle hængslede døre i stedet for at glide bagdøre, selv om de oprindelige MPV kun havde en enkelt bagdør. På grund af MPV's valgfri 4WD var Mazda Navajo (solgt fra 1991-1994) udgave af Ford Explorer tilbydes kun som en 2 dør. Den midterste række var til rådighed som en bænk, så siddepladser til 8, hvor de fleste minivans siddende 7. Van hed til Car and Driver magasinets Ti Best liste for 1990 og 1991 og præsenteret som et af deres "køretøjer til de kommende (brændstof) krise". Indledende salg var stærke så godt, men hurtigt faldt ned, når andre beslutningstagere indført alle firehjulstræk og V6-motorer. Men Toyota fra 1991 Previa, Nissan fra 1993 Quest, og Honda's 1995 Odyssey alle kendetegnet bygget til formålet platforme og eroderet Mazda's forspring. MPV modtaget én stjerne ud af fire i den australske ANCAP crash tests og en "Marginal" rating i den amerikanske IIHS crash tests for skader på kabinen og dæk indtrængen i førerens footwell området. Van blev opdateret i 1996, tilføjer chaufførernes side bagdør. Mens I4 motor pensioneret for det amerikanske marked, blev det erstattet med en tilsvarende 2,5 L enhed for resten af verden. Det '97 og '98 modeller fik en mild forfriskende med "all-sport" krop beklædning og hjulkasser, og poleret alufælge. Mazda ophørte den oprindelige MPV efter '99 model år.)


Anden generation 1999-2006 (Forhjulstræk)


MPV blev udskiftet for 1999 ved hjælp af korte akselafstand, forhjulstræk LW platform og byder på dobbelt skydedøre bagdøre, tredjedel sæderække, som kan folde og tumler ind i en sal fordybning, og dobbelt skydedøre er udstyret med roll-down elruder. På introduktion brugte MPV samme 170-hk DOHC Ford Duratec enhed, drevet Ford Contour og Mercury Mystique og Cougar [2]. DX modeller præsenteret en to-plads midt bænk. Den LX model featured to midterste spande med en funktion, hvorved passagersiden sædet kan glide sidelæns (markedsført som "side af slide"), elruder og låse, opvarmede el spejle, privatliv glas, og bremsesystemer bremser. Den ES model tilføjede overfladen på sæderne, træ tone interiør trim, sidepåkørsel airbags på forsæderne, større hjul og dobbelt zone og bag klimaanlæg. I modelår 2001 tilføjede alle modeller børns sikkerhed plads tether ankre. En valgfri GFX sport udseende pakke blev stillet til rådighed for LX og ES-modeller, som omfattede tågelygterne og aero krop add-ons. 2001-model år løb længe, strækker sig ind i begyndelsen af 2002 i forventning om 2002-refresh. I modelår 2002 modtog MPV Mazda's AJ 3,0 L V6, en 5-trins automatgear producerer 200 hk (149 kW) og 200 £ · ft (270 N · m) et drejningsmoment, en ny kølergrill og byder på en enkelt krom bar på toppen, power skydedøre sidedøre, revideret suspension indstillinger og 17-tommer alufælge. I modelår 2003, maskinelle betjening på sidedøre blev det gjort frivilligt om LX og ES. En base LX-SV-modellen blev tilføjet midtvejs i modellen året. I modelår 2004 modtog MPV en mild udvendig og indvendig makeover. Den udvendige featured nye forlygter og Altezza stil klar baglygterne. Interiør ændringer indarbejdet et nyt rat, gauge omgiver, og en fjeder hjælpe til at lette folde den tredje sæderække i gulvet. Den LX Sport pakke tilføjet en tilpasset udseende med alufælge, organet sideskørter, forbedret baglygter, ABS-bremser, en luft-dæmningen under kofangeren, og en valgfri bagmonteret spoiler. Den ES model tilføjede lædersæder, bagtil air condition, el skydedøre, og et udvalg af moonroof eller tagmonteret DVD-afspiller. LX-SV modellen blev tilbudt. I modelår 2005 blev dobbelt zone klimaanlæg en valgfri funktion på LX (det havde været standard på LX i 2004). I modelår 2006 blev en base LX-SV model igen tilbydes sideløbende med LX og ES-modeller. MPV blev indstillet i både Europa og Nordamerika efter model år 2006. MPV blev også erstattet i Nordamerika og Australien, som i fuld størrelse Mazda CX-9 crossover SUV. Australske modeller kunne fås med 3 sæder i 2. række, og to pladser i 3. række i stedet for en sammenfoldelig tredje række.


Tredje generation 2006 - (FWD/4WD)...


Den 2. februar 2006, gik den tredje generation Mazda MPV på salg i Japan som en model 2007 bil. [3] Det er drevet af enten en 4-cylindret MZR 2,3 naturlig indsugning motor eller 4 cylinder MZR 2,3 Direct Injection Spark Ignition (DISI ) turbo motor. Den 2. række lænes tilbage feature en usædvanlig tilbagetrækningskraften fodskammel indslag. Gearstangen blev flyttet fra ratstamme til midterkonsollen, ligesom de fleste andre minivans af japanske bilproducenter i dag.Den tredje generation MPV er i øjeblikket kun tilgængelig i Japan, Hong Kong [4] og nogle mindre antal i Thailand. Det er kendt som Mazda8 i Hong Kong.I 2008 blev en facelifted udgave indført. Eksterne Ændringerne omfatter nye front kofanger med nye tåge-lys. 5-trins automatgearkasse er udstyret med NA modeller. 6-Speed Automatik uændret i Turbo modeller.







No comments: